QUÈ FEM?


 EDUCACIÓ INFANTIL
L’actitud del mestre i de la mestra envers la música és fonamental per a obtenir uns resultats vàlids: alegria, dinamisme, motivació, són uns valors que no caldrà oblidar mai.


A partir de les necessitats generals dels nens i de les nenes (les ganes de jugar, el seu plaer d’experimentar, explorar, manipular, el seu anhel d’aprendre, etc.), i sobre l’experimentació del so (produït pel cos, els objectes, els instruments, etc.), les combinacions de so i ritme corporal, la discriminació de contrastos sonors (fort-fluix, llarg-curt, agut-greu…), la interpretació de cançons i danses, l’escolta de cançons i audicions. Així s'ajuda a afavorir el desenvolupament de les capacitats i aptituds musicals dels infants.

L’etapa d’educació infantil és molt àmplia quant al desenvolupament musical dels infants. El mestre i la mestra han d’ajudar a despertar al màxim la sensibilitat i l’escolta per poder captar com els infants participen i responen de les activitats. Des de la manipulació i el joc sonor espontani i irregular fins a l’organització i al coneixement dels sons, des de les cantarelles senzilles fins a les cançons afinades, des de les respostes motrius i sonores fins a les verbals; el mestre i la mestra crearan les pautes per anar modulant la seva intervenció creant un intercanvi comunicatiu que serà la base de l’aprenentatge. A partir de les obres de Piaget, Campbell, Gardner, Gessel, Fraise, Swanwick i Barceló podem fer una breu aproximació a les característiques del desenvolupament musical dels infants del segon cicle d’educació infantil. Cal tenir en compte que aquest desenvolupament musical no es troba directament relacionat amb l’edat cronològica, sinó amb el seu propi moment evolutiu (Alsina, 1998). Per tant, la classificació per edats és orientativa i està subjecta a nombroses variables.

3-4 ANYS

EL JOC

  • Escolta i es diverteix amb l’adult: jocs de falda, saltar, picar… per moure’s i ballar.
  • L’infant vacil·la entre el joc solitari, paral·lel i associatiu i, per tant, caldrà aportar petits espais musicals que permetin el joc solitari i associatiu amb material que ho possibiliti (joguines musicals, materials sonors, instruments de percussió).
  • Encara respon pobrament als jocs musicals, quan se li demana agafar-se de les mans, fer rotllanes… però va evolucionant a passos gegantins.
  • Necessita centrar-se en sí mateix i en el seu propi cos. A la vegada, cerca la intervenció de l’adult per consolidar la pròpia identitat.
  • Encara està marcat per una forta individualització.
  • Juga amb d’altres nens i nenes, amb alguns d’ells/elles molt sovint. Aquesta relació té un caire egocèntric: l’altre infant és com un mirall per reflectir-s’hi.
  • Centra la seva atenció i la seva activitat en els jocs motors.
  • Participa en activitats grupals breus com: cantar una cançó, escoltar una audició…
CAPACITATS D' ESCOLTA
  • Responen a les impressions del so, especialment al timbre.
  • Senten atracció pels contrastos d’intensitat.
  • Experimenten i juguen amb instruments fent exploracions sonores imprevisibles i irregulars.
  • Els elements musicals estan desorganitzats, sense significació estructural ni expressiva.
  • Distingeixen canvis evidents en l’altura sonora, el timbre i l’estructura.

CAPACITATS D' EXPRESSIÓ

  • L’expressió motriu adquireix una major precisió i un major control de la motricitat, en especial a les extremitats inferiors.
  • Camina, salta amb dos peus i corre seguint bé el compàs de la música i mostra certa flexibilitat i gràcia en l’expressió de tots els seus moviments.
  • Pot reproduir amb una correcta entonació cançons senzilles senceres, tot i que el seu àm­bit és una mica reduit (una sexta).
  • Respecte a les capacitats rítmiques, sap aconseguir una certa sincronització motora i se­guir una música movent-se o picant.
  • Comença a descobrir les possibilitats ritmicomusicals de les paraules i gaudeix en utilitzar­-les en les cançons.

CAPACITATS DE PERCEPCIÓ

  • S'inicia la seva capacitat d'establir relacions mentals, sobretot a partir de la percepció sen­sorial.
  • Capta bé un petit fragment de música i intenta imitar-lo. Pot reproduir estructures rítmi­ques de tres i quatre elements i li agrada experimentar grups rítmics.
  • Tot i que no coneix l'escriptura rítmica, diferencia els valors de blanca, negra i corxeres.
  • Reconeix melodies senzilles.


4-5 ANYS


EL JOC
  • És bastant capaç de jugar corporativament. Busca un espai per jugar en un escenari de música o de dansa. Cal aportar jocs auditius que suposin ordenar i classificar les fonts sonores.
  • Les activitats de grup més nombrós són molt efectives perquè els agrada cantar i ballar junts.
  • Aconsegueix un avenç tant en el coneixement i el control del seu propi cos com en l’orientació espaciotemporal.
  • Comença a saltar sobre un peu.
  • Juga i dramatitza cançons a partir de la seva capacitat sincrètica.
  • Avança considerablement en la capacitat de simbolització. Mitjançant la imitació i el joc simbòlic progressa en el coneixement de la realitat, fent-la seva.
  • Té uns amics més estables i gaudeix de les activitats dirigides. És notable el progrés en el seu procés de socialització.
CAPACITATS D' ESCOLTA
  • S’interessa cada vegada més per les tècniques implicades en la manipulació dels instruments.
  • S’inicia en l’organització del compàs regular.
  • Creix el control manipulador amb l’utilització dels instruments, fent ritmes, dinàmiques, glissandos…
  • En les exploracions sonores prefereix la reiteració.
  • En l’escolta musical identifica els recursos pel maneig del material musical, però no els analitza.
  • Progressa en la capacitat d’establir relacions quantitatives, d’ordre, de causa-efecte entre diferents objectes i fenòmens.
CAPACITATS D' EXPRESSIÓ

  • Utilitza i interpreta símbols diversos.
  • Augmenta la capacitat de comunicar les pròpies vivències mitjançant el dibuix i el llenguatge.
  • Aconsegueix un domini de l’aparell de fonació i articula amb més precisió tots els sons.
  • Augmenta el control de la seva veu i l’àmbit melòdic esdevé més agut.
  • Li agrada cantar sol i que els altres l’escoltin.
  • Inventa cançonetes, generalment dins de l’àmbit d’una tercera menor.
CAPACITATS DE PERCEPCIÓ

  • No té una noció conscient de simultaneïtat sonora (Piaget).
  • Confon intensitat i velocitat.
  • Diferencia termes de tempo: molt ràpid, ràpid, lent.
  • Diferencia el so agut del greu.
  • Li agrada explorar objectes sonors.

5-6 ANYS 
EL JOC 
  • És bastant capaç de jugar corporativament.
  • Pot seguir normes socials i és capaç de respondre en forma musical.
  • La interacció social crea la necessitat de normes i d’imaginar-hi variants.
  • El seu joc es fa més organitzat, li calen els companys i va aprenent a interessar-se pels desigs dels altres. Aquesta relació li ofereix oportunitats d’aprendre a discriminar i saber decidir-se per ell mateix.
  • Pot jugar saltant amb un sol peu.
CAPACITATS D' ESCOLTA

  • En l’escolta musical, pot descriure l’ambient i el caràcter general d’un paisatge i reconèixer els canvis de caràcter expressiu, sense donar importància a les relacions estructurals.
  • Està molt interessat per la realitat objectiva.
CAPACITATS D' EXPRESSIÓ

  • En les creacions musicals apareix el canvi de tempo i d’altura, però de manera anàrquica.
  • Les creacions musicals espontànies neixen directament dels sentiments, sense reflexió ni adaptació crítica o analítica.
  • Avança en la vivència i la representació del seu cos. Sobretot en la definició de la seva lateralitat i en el procés d’interiorització de la pròpia dreta i esquerra.
  • Regula i precisa la seva motricitat fina.
  • Pot sincronitzar moviments rítmics amb les mans i els peus.
CAPACITATS DE PERCEPCIÓ

  • Diferencia, identifica i associa moltes més dades del món sonor.
  • Pot fer descripcions de la música en termes d’històries dramàtiques, associacions personals i imatges.
  • La maduració perceptiva i psicomotora l’ajuda a estructurar l’espai i el temps, tot i que encara necessita uns punts de referència molt clars.
  • Li agrada treballar amb exercicis de concentració rítmica i sonora.
  • Pot ordenar i classificar sons i instruments.
  • Pot realitzar dictats musicals expressant-los amb l’escriptura de les qualitats del so i de les figures rítmiques (blanca, negra i silenci).

CICLE INICIAL

A Cicle Inicial la música continua essent molt vivencial. Es basa sobretot en la interiorització del moviment, del ritme, com a base per a un bon aprenentatge de la lectoescriptura. Els continguts que treballem en el currículum es poden distribuir en dos blocs:


1. Explorar i percebre
  • Escolta, exploració i discriminació del so.
  • Percepció del so/silenci i les seves qualitats.
  • Exploració de la veu, dels instruments i del cos.
  • Adequació del moviment del cos al so i l' espai.
  • Comprensió de cançons i danses.
  • Reconeixement de veus i instruments.
  • Reconeixement, interpretació i representació gràfica i corporal del llenguatge musical bàsic.
  • Expressió oral en audicions, espectacles i festes.
  • Interès en cançons, danses tradicionals i d' altres països i audicions.
  • Interès, curiositat, participació i gaudi en audicions, danses, espectacles i festes tradicionals.
  • Percepció de l' experiència artística.
2. Interpretar i crear

  • Interpretació de cantarelles, cançons i danses. 
  • Realització de danses, exercicis corporals i jocs motrius. 
  • Composició individual i col.lectiva de música i dansa. 
  • Ús de materials sonors, instruments convencionals i no convencionals. 
  • Incorporació i utilització de grafies no convencionals, grafies musicals i terminologia específica. 
  • Lectura, interpretació i creació de partitures senzilles. 
  • Valoració, atenció i respecte per les interpretacions i produccions musicals.  

  • CICLE MITJÀ

  • A Cicle Mitjà la gran novetat és l' inici en la pràctica d' un instrument melòdic: la flauta. Així que el que més els hi agrada és cantar i tocar la flauta. Però per fer-ho bé no poden oblidar les normes bàsiques per a emetre correctament la veu i les bases per poder interpretar partitures amb la flauta.També els agrada molt ballar i tocar els instruments de percussió.

    Com ja són més  grans han d’aprendre a escriure correctament el llenguatge musical i, com costa una mica, s' han d’esforçar molt més.

    En aquest cicle els continguts del currículum de música s’agrupen en DOS grans blocs:

    EXPLORAR I PERCEBRE
    • Identificació de la varietat de sons, músiques, moviments corporals i tecnologies que utilitzen els músics en l’expressió musical.
    • Reconeixement de famílies instrumentals.
    • Exploració i diàleg de com els músics i ballarins expressen, mitjançant la música i la dansa, idees i emocions molt properes a les nostres experiències.
    • Reconeixement de cançons i danses populars de Catalunya i d’arreu del món.
    • Interès per la recerca d’informació ( individual i col.lectiva) sobre compositors, intèrprets, festivals de música i manifestacions musicals.
    • Reconeixement de petites formes musicals, de qualitats del so, d’instruments i formacions instrumentals i vocals en peces musicals.
    • Reconeixement i representació d’elements musicals a través del moviment corporal.
    • Percepció que a través de la implicació i de la constància s’arriba a la satisfacció en la comprensió, interpretació i creació musical.

    INTERPRETAR I CREAR
  • Interpretació, improvització i creació de cançons a una i més veus, danses, jocs motrius, desenvolupant l’afinació, la dicció, la tècnica vocal, instrumental i corporal i la coordinació tant individual com col.lectiva.
Acceptació i adaptació de les pròpies possibilitats davant de la producció, creació i interpretació musical.

CICLE SUPERIOR

A Cicle Superior, els més grans de l’escola, es treballa molt. A música no només aprenen cançons sinó que s' aprofundeix en la lectoescriptura musical i gràcies a això els resulta més fàcil  llegir partitures i després practicar-les amb flauta, que és el que més els hi agrada.


També es fan audicions on, a més de gaudir de la música, aprenen diferents formes musicals, a classificar la música en els seus estils i periodes, i a conèixer els autors de la música culta que han perdurat fins als nostres temps. 

Quan arriben a 6è. saben que els hi tocarà experimentar una experiència inoblidable: LA CANTATA  CIUTAT DEL PRAT. Fa molts anys que se celebra al Prat un acte en el que tots els nois i noies de 6è. de totes les escoles del Prat de Llobregat es reuneixen un dia per fer un concert tots plegats. Això representa que durant bona part del curs escolar s' ha de dedicar temps a la preparació de les diferents cançons que formen part de la Cantata. També acompanyen als cantaires la Banda del Prat i una agrupació de teatre que va representant el guió de la mateixa.

OBJECTIUS A CICLE SUPERIOR

  • Cercar, elaborar i valorar concepcions al voltant de les manifestacions musicals. 
  • Comunicar de forma visual, sonora i corporal coneixement, pensament, emocions i experiències, tot aplicant i combinant les possibilitats de comunicació que suggereixen el cos, els sons, les músiques,…. 
  • Elaborar produccions musicals que promoguin la valoració crítica del nostre entorn.
  • Planificar els processos de producció pel que fa a la previsió de recursos, amterials, moments de revisió i assumpció de responsabilitats en el treball cooperatiu.
  • Mostrar respecte, responsabilitat i valoració crítica en el treball cooperatiu i argumentar i resoldre les discrepàncies a l’hora de participar en projectes musicals col.lectius.
  • Interpretar cançons i danses apreses utilitzant les tècniques bàsiques de la veu i del moviment.
  • Improvitzar i crear cançons participant en creacions individuals i col.lectives emprant degudament la terminologia i grafia corresponent.
  • Llegir petites partitures amb els elements musicals apresos.
  • Escriure ritmes i melodies emprant la grafia musical convencional.
  • Apreciar i reconèixer diferents qualitats del so, diferents formes musicals, instruments i formacions vocals i instrumentals en peces musicals.
  • Mostrar interès i cercar informació sobre compositors, intèrprets, festivals de música i manifestacions musicals en general.
  • Introduir les TIC en el procés d’aprenentatge.